Będzie nowa trasa rowerowa między Olsztynem i Żarkami
Olsztyn i Żarki wygrały konkurs i dostaną dofinansowanie unijne na budowę trasy rowerowej przez całe Zrębice aż do Żarek.
Niespełna rok po zakończeniu budowy ścieżek rowerowych Odrzykoń - Olsztyn, a potem Olsztyn - Przymiłowice jeszcze w kwietniu tego roku dzięki środkom unijnym Gmina Olsztyn ogłosi przetarg na budowę trasy rowerowej przez całe Zrębice, Krasawę i Suliszowice do Żarek o długości 10,4 km.
Stanie się to w związku z pozytywnym dla nas rozstrzygnięciem przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego konkursu z poddziałania 4.5.3. - Niskoemisyjny Transport Miejski oraz Efektywne Oświetlenie. Przetarg na realizację drogi rowerowej, po której mogą poruszać się piesi wzdłuż drogi powiatowej w miejscowości Zrębice i dalej aż do Żarek, ogłoszony będzie w formule "zaprojektuj i wybuduj".
- Podziękowania dla Zarządu Województwa Śląskiego. Bez środków unijnych nie byłoby nas stać na taki wydatek. Jesteśmy gminą turystyczną, kładziemy nacisk na tego typu inwestycje, więc wygrana w konkursie bardzo cieszy. Ta nowa komfortowa i bezpieczna trasa wygeneruje dodatkowy ruch i kolejnych rowerzystów. Obecnie powstaje też koncepcja drogi rowerowej z Olsztyna w kierunku Poraja - informuje Tomasz Kucharski, wójt Gminy Olsztyn.
Trasa rowerowa przez Zrębice w znakomity sposób poprawi bezpieczeństwo na drodze, w tym także bezpieczeństwo osób pieszych oraz podniesie walory infrastrukturalne i turystyczne umożliwiając przemieszczanie się rowerzystów między Częstochową, Olsztynem i Żarkami.
Budowa trasy rowerowej będzie w całości sfinansowana ze środków unijnych oraz budżetów Olsztyna i Żarek. Dofinansowanie unijne wyniesie około 6 412 204,38 zł, a całość projektu ma zamknąć się kwotą 8 969 279,35 zł. W ramach całego zadania powstanie pełnowymiarowa trasa rowerowa o długości 10,4 km wykonana z asfaltobetonu na podbudowie z kruszywa kamiennego (Odcinek ścieżki na terenie Gminy Olsztyn będzie mierzył ponad 5,5 km, koszt prawie 5 mln zł.)
Ścieżka pobiegnie wzdłuż trasy krajowej nr 17 zgodnie z korytarzem ruchu rowerowego wg ,,Założeń regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego wraz z koncepcją sieci regionalnych tras rowerowych".
Wzdłuż powstaną trzy miejsca obsługi rowerzystów: w Zrębicach, na początku miejscowości Suliszowice przy Leśniczówce oraz na tzw. Górce w połowie trasy Suliszowic - Jaroszów.
Długość pasma Wyżyny Krakowsko-Wieluńskiej, ciągnącego się od okolic Wielunia do Krakowa wynosi 160 km, przy średniej szerokości nie przekraczającej 20 kmdalej
Najbardziej reprezentatywną częścią Jury Krakowskiej jest Płaskowzgórze Częstochowskie. Jedną z cech tego obszaru jest występowanie bezwodnych dolinek, wśród których najpiękniejszą jest bez wątpienia Dolina Wiercicy ze źródłami Zygmunta i Elżbietydalej
Budowę Wyżyny Krakowskiej południowej charakteryzuje występowanie równoleżnikowo przebiegających rowów i zrębów tektonicznychdalej
Pozostań z nami w kontakcie
Zarejestruj się w naszym newsletterze, aby otrzymywać informacje o aktualnej ofercie i wydarzeniach.
Wyżyna Krakowsko-Wieluńska, potocznie zwana po prostu Jurą, stanowi fragment rozległej Wyżyny Śląsko - Krakowskiej. Długość pasma ciągnącego się od okolic Wielunia do Krakowa wynosi 160 km, przy średniej szerokości nie przekraczającej 20 km (na północy - do kilku km, w rejonie Krzeszowic - 40 km). Na zachodzie Jura sąsiaduje z Wyżyną Śląską i Kotliną Oświęcimską, od których oddziela ją (miejscami wysoki) dochodzący do 100 m próg denudacyjny (zwany również kuestą, której jeden stok jest długi i łagodny, natomiast drugi bardzo krótki i stromy).